Üdvözöllek a kaland folytatásában!
Előző bejegyzésemben látható volt a kiinduló állapot, jelenleg pedig a motorblokkról szeretnék beszélni egy picit.
Típusát tekintve ez az ovális blokk, S-38 típusú. Van több variánsa is (B, C), sajnos én nem tudom a különbséget, de minden információt szívesen fogadok, és bővítem a cikket :)
Első lépésként a váz beazonosítása után egy kartondobozos motorblokkot vásároltam kedves ismerősömtől. Dugattyútörés, hengerszoknya-törés, és hajtókar görbülés volt a hiba. A főtengely végén pedig a menet is el volt görbülve, valaki valószínűleg kalapáccsal próbálta oldalra leverni a csavart...vagy beverni a főtengelyt...?
Ezután következett az alkatrészek beazonosítása az eredeti dokumentáció alapján.
Alkatrészlistánk:
1 db főtengely (még talán menthető, egyszer sokat fog érni)
1 db sérült henger
1 db hengerfej
3 db gyújtás
3 db lendkerék
1 db duplex fix fogaskerék
2 db nagy kuplungoldali fogaskerék
1 db kuplung törött lamellákkal, hiányos távtartókkal
2 db blokkfél
2 db lánckerék fedél
1 db nyeles fogaskerék
1 db kapcsolóvilla, szerkezet nélkül
3 db görbe hengertőcsavar
1 db Riga (Hányas?) komplett kapcsolószerkezet villával és kuplungoldali fogaskerék
1 db pedáltengely racsni, csúszógyűrű, tengely nélkül
2 db szétvert csapágy, egy fél doboz olajsáros kosz, és ipari mennyiségű hézagoló lemez
Na, nekifogtunk, hát persze ismeretek nélkül már a beazonosítás is izgalmas volt...nem is lett belőle semmi :) Apukámmal építjük jelenleg is, folyamatosan, már szépen áll, de részleteket később ;)
Ott folytatódott, hogy vettem egy blokkot interneten, posta hozta, 10000 Ft volt a blokk, valamint tudtam szerezni egy passzentos dugattyú-henger párost pluszba, 3000-ért. Azért is fontos ez, mert ez a motor gyárilag csőcsatlakozós karburátorral volt szerelve, ami elég ritkaság...Jelenleg 35000 Ft körül ment el egy azonos blokk, ugyanattól az úriembertől, tehát van némi infláció... :) Indulásképes lett volna, de elnyírta a lánckereket, és lógott a váltótengelye, és nem volt gyújtása...Viszont még mindig nem volt pedál hozzá...így beszereztem egy harmadik blokkot, beállt dugattyúval, pedálokkal, 15ezer forintért. A pedálok többe kerültek volna magában...már ha sikerül szerezni :)
Ezután elkezdődhetett a puzzle. A lehető legjobbat szeretnénk kihozni, és a legtöbb működő blokkot összeépíteni az eddigi elemekből. Így neki is álltunk...Igazából 2 blokknyi jó alkatrésznek lennie kell, de lehet még kis ráfordítással így a harmadik is megindítható...? Hisz minden blokkhoz járt pár tartalék alkatrészecske kis zacsiban...
Első lépés volt a blokkfelek alapos letakarítása. Nem akarom a blokkot, csak a fedeleket felpolírozni, de azért egy tiszta állapos is patinás már...így fültisztító pálcikákkal, multispray-vel, denaturált szesszel és magasnyomású mosóval álltam neki a munkának. Nagy részét kézzel kitörölni, majd sarkokba multispray megoldja, végül a mosó kiviszi. Homokszórni a blokkot nem ajánlanám, mert a mikroposzemek beleülnek és gazdálkodóst játszanak a henger oldalán (értsd: alaposan beszántják sokszor egymás után). Természetesen a munka hosszadalmas, sok türelmet igényel. Néhány saroknál előkerültek az aprószentek... :)
Az eredmény a képen látható, mindhárom blokkfelet letakarítottuk. Pár alkatrész bele van szórva de inkább a hézagolók miatt. Ez volt a kezdő lépés. Ezek után következhetett a csapágyak eltávolítása, újra cseréje. Ajánlott a C3-as csapágy használata, mert annak lazább az illesztése, melegben lesz helyén. Ha nagyon lötyög az egész, mert a fészek nem jó, hagyományos csapágy is használható. A főtengelyen levő csapágyak 6203-asok, 6201 a váltónál levő, és 6003 a másik oldala.
Az S-38 blokknál fontos a 6201-es csapágy mérete. Most gondolom mindenki felemelte a szemöldökét, hogy mégis mi?! Hát legyen a belső gyűrű 18-as, érted... :) Ha nem érted, nem baj, én sem tettem. Kis méregetés után azonban kiderült, ez a belső gyűrű külső átmérője, és a Koyo csapágyak tudják ezt, a FAG viszont nem. Ha van lehetőség, vásárláskor méresd meg azért...ez a méret a FAG-nál 17,2 - ne keress egetrengető különbséget még nikkelezett szemmértékkel sem. ;)
A csapágyakat a külső gyűrűjénél fogva ütjük bele. A választott 1-es blokk, amivel haladni szeretnék, a legjobb állapotú volt a 3 blokkból. Fontos infó, a blokkfeleket nem illik összepárosítani mással, csak magával. Ha egyik megsérül, az egészet cserélni kell. A csapágyak bekerültek a helyükre.
Eztán következett a pedáltengely külső perselye. Ennek külső átmérőjén, és a ház belső felén két O gyűrű helyezkedik el, amelyek a tömítést szolgálják.
Az S-38-as blokkba egyébként 3 O gyűrű való:
2 db 16x1,5 mm
1 db 20x1,5 mm
A kézbentartott perselyen levő horonyba kerül a gyűrű, és a blokkban is van kialakított helye.
Következhetett a 6003-as csapágyon keresztül a nyeles fogaskerék behelyezése. Na, ez számomra mindhárom blokknál egy kritikus pont...
A nyeles fogaskerék behelyezésekor figyelni kell, hogy:
1.) A csapágy belső gyűrűt megtámasszuk
2.) a fogaskereket ne sértsük meg, de üssük be hogy felfeküdjön helyesen
3.) a hézagló gyűrűk a blokk oldalirányú játékát ellensúlyozzák, jelenlétük fontos!
A fogaskerék belsején fut át egy bronzpersely. Ez hajlamos kikopni. Cseréje csak gépműhelyben lehetséges sajnos...
A szerkezetről magáról érdemes tudni, hogy a belemenő váltó tengely tartja a helyén, és ha kopott a bronzpersely, elhúzza a nagy kuplung oldali fogaskereket, melynek eredménye a billegés, blokkba érés, kuplung értése lesz. Vagy csak szimplán csörögni fog mint az állat :)
Kiválasztottam a legjobbakat, majd mehet a beépítés!
Ezután következhetett a duplex fogaskerék behelyezése.
A bronzpersely, ami tartja, fontos, hogy ne legyen kikopva. Általában ez nem jellemző. Speciális, csavart olajzóhornya van, amely miatt cseréje nem oldható meg bármilyen perselyre, ahhoz gépműhely kell.
Folytatás a napokban várható...! :)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.